Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Hos Dorthea igen.

Vi bygger og snakker med Hos Dortheas kunder - der har været rigtig mange forbi idag.
Når der har været tid til det har Jan ballasteret til den store guldmedalje. Men pga. våde karklude mangler han lige den sidste kurve.
Der limes ballast på Rocoline skinnerne.
 Nu arbejder han med strømføringen, togene skal jo gerne kunne køre.
Flemming limer flere karklude på plads, sår græs og laver små detaljer i græsplænerne..
Flemming tilpasser karklude.


Helsinge Remise, Varde Station og Hald Ege Trinbræt.

Vi går ikke i vejen for hinanden i dag.
Jytte er igen igang med Helsinge Remise. Det er skiffertaget der står for tur. Et pillearbejde, hvor smalle striber "skiffer" skal limes på undertaget. Det gælder om ikke at ryste på hånden. Hvis striberne bliver skæve, er det noget man straks ser.
Det gælder om ikke at ryste på hånden når "skifferstrimlerne" limes på.

Jan er gået nedenunder, for at montere de resterende drev på Varde Station. Det ser imponerende ud når drevene er linet op før montagen. Skal der virkeligt anvendes så mange drev på en station, - og så er det kun halvdelen, resten er allerede på plads.
Jan liner drevene op før montagen går igang.

Flemming arbejder med Hald Eges perron. Svelleforkanten er malet og limet sammen. Selve perronen skal skråne ned mod trinbrætskuret, så der bliver slebet og skåret inden det hele dækkes af et tyndt lag ultrafin sand.
Perronen er klar til slibning, derunder er forkanten malet og limet.
Flemming sliber perronen - så den skråner jævnt ned mod skuret.

Drev og dioramaer.

Så er der igen gang i fremstillingen af drev til Varde Station. Jan har savet og fræset de 36 manglende plader. Derefter bliver Conrad drevene limet (araldit) fast på dem. Når limen er tør kan de endelig monteres under skifterne.
Plastcard saves i passende stykker hvorefter der fræses to aflange huller i dem.

Sådan en gang saven og fræsen sviner, derfor måtte den store støvsuger igang - der er alligevel hvidt plastfnuller overalt!
På Hald Ege dioramaet er det overflødige græs fjernet og trinbrættets perron er påbegyndt, her er det igen lim der skal tørre der midlertidig stopper arbejdet.
Et egekrat under opbygning og trinbrættet er under pres.
Til sidst endte aftenen med at malerværkstedet blev åbnet. Der er måske en ny redningsbåd på vej til Samka - tegning og fotografier viser nemlig en båd med flad agterende i modsætning til den der allerede er klar!
Svellerne til trinbrættet bliver lavet i fuld længde (trinbrættets altså), hvorefter de H - profiler der "holder" svellerne bliver klistret på med passende mellemrum - små kartonstrimler.
Nymalet redningsbåd til Samka? Samt 360mm lange "sveller" til trinbrættets forkant.

Samka, Hald Ege og isolering.

Jan er igang med det sidste isolering i tilbygningen. Der mangler kun 50mm glasuld på en væg og halvdelen af gavlen. Men så kan vi også begynde gravearbejdet til den skjulte banegård og vores lille togkupé.
Loftet er proppet med et 300mm tykt lag Rock-Wool. Jan tilpasser glasuld til gavlen og sætter den på plads.

Medens Jan arbejder med tilbygningen, er Flemming gået igang med Samka og dioramaerne. Det sidste lossespil til Samka fik en gang maling. Glasset til styrehuset er skåret til og de sidste 6 pullerter er klar til montage.
Lossespillet før og efter maling med Antrasitgrå samt stående på sin endelige plads.

På Hald Ege dioramaet er karkludene skåret til og smurt over med jordblanding. Derefter er der drysset fibergræs i mange forskellige farver på den fugtige jord.
Lim/jord blandingen smøres på. Skovbunden venter kun på et halvt hundrede Egetræer (Reiners metode)