Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Uge 29 - Torsdag aften.

Vi er så mange tilstede at man skulle tro vi var i november måned. Det har som sædvanligt en negativ indflydelse på arbejdsindsatsen, da der diskuteres placering af højttalere i en Kato MY. Så Klaus får ikke bygget videre på GDS - personvognen og Henrik får nok heller ikke bygget videre på kæmnerkontoret til Hos Dorthea.
Jan fortæller hvordan farvekoderne på Varde Station fungerer. Emma og Klaus studerer Märklin magasiner, mens Henrik finder sin Kato MY frem, så Klaus kan studere den. Klaus har nemlig lovet at bygge slutlys og lyd i maskinen.

Den eneste der var aktiv var Jan der byggede videre på den skjulte station, han havde dog det problem at han havde forlagt laskerne. Efter en intens søgning fandt vi laskerne så Jan kunne komme videre.
Den skjulte station får en hel pæn ankomstrist. Jan arbejder med skinnerne.

Men kl. 21.00 forlod kaffeklubben lokalerne, så Flemming også kunne komme igang nedenunder. Han stødte dog hurtigt på et problem. Vi har mange flaskerensergraner, men de fleste er alt for små. Så vi må foreløbig nøjes med 4 granhegn. De sidste 6 følger når der er fundet et passende antal træer.
Der er levende hegn omkring de første 3 marker.

Syndflod, skjult banegård og marker.

Syndfloden startede idag, det står ned i stænger. Vi har gravet render langs jordvolden for enden af huset så vandet kan komme ned til lavningen ved hækken. Hvis regnen fortsætter med samme styrke har vi snart en sø i baghaven.
Men vejret er så skyld i at Jan bygger skjult banegård, det går hurtigt for han bruger både el - og trykluftsværktøj.
Jan har gang i det grove værktøj medens han bygger skjult banegård.

Flemming fortsætter hvor han slap. Så han laver marker, afgrænsningen mellem markerne bliver foreløbig rækker af piberensergrantræer - vi forventer at Reiner snart laver et "Rødgran byggekursus" - så vi kan få ordentlige grantræer.
Flemming smører jordvælling hvor marken skal være. Derefter sås der "kuhweide" med grassmasteren.
Vi har nået et pænt stykke idag. Jan er halvfærdig med ankomstristen på den skjulte banegård. Flemming er klar til at plante træer, køer og andre figurer på paradestrækket.
Paradestrækket er plantet til med "græs". Jan skærer afstandsstrimler til den skjulte banegård. Der klippes i en skinne, så forbindelsen til de yderste spor kommer til at passe.

Onsdag. Det er fortsat tørvejr!

Jan fortsætter med gavlen, der skal vandnæser over døren og brandlemmen. Han skal også have savet de sidste plader i strimler, der kan klemmes på plads i puslespillet. Vi er så heldige at de strimler der blev tilovers ved hjørnet af gavlen lige netop dækker mellemrummet mellem døren og lemmen.
Regnen begyndte først da Jan havde fået den sidste stump eternit på plads.
Jan monterer dryptud/vandnæse over døren. Brandlemmen skal også have en. En af de smalle strimler skrues fast.
Gavlen er beklædt med eternit, der skal lige males og lugen skal dækkes af før den er helt færdig
Flemming arbejder med paradestrækket, i første omgang består arbejdet i sortering af klubbens strømateriale. Når det er sket, skal der blandes forskellige farvemix, så der kan skabes en illusion af en svajende kornmark, et græsningsareal med køer, et hedeareal m.m.
Det er forbavsende hvor lang tid en så enkelt proces tager, men 3 marker blev dog tilsået.
Flemming sår græs med Grass Masteren. Dagens resultat - 3 marker - granhegnene mangler.


Byger der går og kommer ......

Da det er opholdsvejr det meste af tiden, er vi igen - optimistisk - gået igang med udendørs arbejde.
Jan arbejder med et stort puslespil. Den nye gavl skal beklædes med eternit, det er ikke så ligetil da der skal tages hensyn til dør og brandlem. Derfor passer en standardplade ikke, så alt skal skæres til i strimler og lidt større rektangler. Hvilket må siges at være OK! fordi vi kun har et par hele plader tilbage. Stumper har vi rigeligt af, så hvis alt går vel, er gavlen beklædt inden fredag.
Hov! den plade er vist skæv! Lægterne der skal holde pladerne justeres.



Jan skruer en plade fast. Det nederste hjørne af gavltrekanten skæres og monteres.

Så er halvdelen af gavlen beklædt.
Flemming beklæder med karklude, flytter og sorterer under anlægget samt hjælper med at løfte/holde og sidst men ikke mindst laver kaffe.
Flemming gør en karklud klar til limning. Strækket bagved Tistrup Station venter på såmaskinen.
Flemming blev færdig med inddækningen, så når limen er tør kan der sås korn, plantes rødgran m.m.

Uge 29 - Mandag aften.

Vi har haft en travl dag der endte med et besøg af 4 personer der gerne ville se anlægget.
Men det er nu blevet tid til den ordinære klubaften.
Jan fortsætter med kælderen, han er igang med at finde ud af hvorledes de forskellige spor der fører op og ned til kupéen skal forbindes. Hvilken booster hører det enkelte stræk til. Hvor skal der sluttes vendesløjfemoduler til samt sidst men ikke mindst, hvordan skal vi komme under kurvesporene henne ved trappen ned til kupéen.
Flemming fortsætter med landskabet bag VaGJ, kaffebrygning og andet forefaldende.
Kl. 21.20 var vi nået så langt at de første prøvetog kunne afgå fra Troldhede med destination Kupéen.
Det blev en Frichs My 1201 der fik æren af at trække et godstog med 30 vogne ned og op igen.
Heljans MY 1201 ( Marilyn Monroe ) trækker et godstog op!


Aftenen blev afsluttet med en nyhed. OPRYDNING! Det var ret så effiktivt, vi fandt bla. den rasp vi normalt bruger til at lave lavninger, enkeltgravshøje, grøfter og skråninger med, dog først da Flemming var næsten færdig med det nye paradestræk. Samtidig er styroporsmulder, savsmuld, edderkoppespind og en mængde støv endt i støvsugeren.

Landskab, kabler m.m.

Jan arbejder med kablerne, digitalstik og så har han sømmet landskabsholderne på paradestrækket ved VaGJ fast. Vendesløjfen lige udenfor kupéen er endelig lagt fast, så alle de midlertidige støtter kan nu bruges til at holde landskabet på plads.
Vejret er nemlig strålende igen igen så vi kan ikke arbejde udenfor da alt sejler.
Jan sømmer en liste fast. Flemming måler hvor lang listen skal være og saver den til. En færdig landskabsholder.

Flemming brygger kaffe, saver lister og laver understøtningen til landskabet færdigt. Efter kaffepausen er det så landskabet mellem VaGJ og væggen fra Ansager til gavlen der er på programmet.
Understøtningen er på plads. Flemming tilpasser styroporplader til landskabet. De første plader er på plads.

Jan har nået enden på digitalkablerne og har fået det sidste stik monteret, så nu kan vi også køre anlægget nede fra kupéen. Som det sidste er han så gået igang med pladerne til den skjulte banegård samt de reoler/skabe der skal stå under dem. Vendesløjfemodulerne er også monteret så vi kan nok sende det første regulære prøvetog ned i kælderen i løbet af denne uge.

Kantsten endnu engang, booster og kabler.

Så kommer kantstenene alligevel på plads i denne weekend.
Jan graver, måler og glatter før vi løfter stenene på plads.
Flemming brygger kaffe, hjælper med stenene og laver understøtning til landskabet - lister der tilpasses så de kan holde styroporpladerne oppe - vi mangler lange søm til at skyde listerne på plads, men der er lavet så mange (60 stk), at vi kun mangler til området umiddelbart nord for Grindsted Station.
Jan nivelerer så næste sten står i lod. Vi løfter en sten på plads.

Vejret holder, så arbejdet skrider rask fremad - med mindre udfald indimellem. Jan fik pludselig en idé om at signalvingerne skulle have en gang rød maling, så op på loftet for at finde en spraydåse med signalrød.
Jan maler svalehalen rød, desværre var der ikke maling til den anden vinge.

Efter dette lille break, har vi alt i alt fået 14 kantsten på plads, så nu mangler der kun en 8 - 10 stk indtil vi når hækken - så vi har vel bakset ½ ton sten på plads.
Jan fjerner lidt sand så den næste sten kan anbringes. Og så løfter vi ellers sten på plads.
Og så var der lige det med kablerne og boosteren. Flemming havde en booster med, men på grund af det gode vejr blev der ikke tid til at slutte den til. Kablerne må også vente til en anden dag!