Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Så skal der køres tog!

Vores første fælleskørsel i foreningen: "Dansk H0 - Modul Samkørsel" foregår som bekendt i vores klubhus. Det bliver ikke køreplanskørsel, bla. fordi vi stadigvæk mangler en ordentlig telefoncentral. Der bliver istedenfor mulighed for at lufte forskellige danske og udenlandske oprangeringer.
Morgenmad i det fri.
Fra morgenstunden kører vi hovedsageligt med SMKSs materiel.
Det er godt klaret - den kører uden overledning !
Østersøekspressen er kommet til Vestjylland.
Stort passagertog på afveje !
MY 1201 holder på Varde med persontog.
Langt hjemmefra !
"Moderne" godstog.

Prototype Lyntog.
Kaffe og Cola pause ved havebordet.

Lidt upraktisk, taget skal af for at indstille hvor strømmen til togstammen kommer fra.
Trængsel på Grindsted Station.
Forvist til et sidespor.
På vej til Nr.Nebel.
Fornemt og dyrt besøg. Men DSB busserne er flotte.

Kommer det godstog snart ?
Hvad er der så i den kasse ?
Så skal der grilles.
Så spiser vi igen !

I morgen regner vi med at køre hele formiddagen. Kl.12.30 begynder vi på oprydningen og er forhåbentlig færdige kl.13.30.

"Sidekapeller", tipvogne m.m.

Ringovnen skal have "sidekapellerne" lavet færdige. Spærene skal limes på og taget skal fremstilles. Der skal også "grus" på bundpladen.
Der smøres lim på et spær.

Og det "lirkes" på plads.
Første halvtag er næsten klar til tagpap.
Men de sidste spær skulle først på plads.
Tre baner og et sternbræt, masser af mursten, grus og evt farve på spærene.
Det var så det første halvtag.
Hertil og ikke længere i denne omgang.

Formanden holder pause.
De første gæster er kommet. De regner vist med at levere al materiel !!!
Der skal koblinger på materiellet.
Tysk materiel på Vandelbanen. Anakronisme !!
Det er spændende hvor mange og hvem, der dukker op i morgen og søndag.

Klubaften, signaler, halvtage, LUX - rensning af skinner og tipvogne.

Skinnerne skal have en LUX behandling, så vi undgår døde punkter pga. limrester og andet skidt. De sidste DSB signaler på Troldhede Station skal også stilles op. De forbliver dog virkningsløse et stykke tid endnu. Der er også en række sporskifter på Nr.Nebel og Ansager der kræver en kærlig hånd. Der kan ovenikøbet blive tale om enkelte drev der skal udskiftes. Vi skal gerne have alt klart til vores køreweekend.
Prøveopstilling af det første halvtag.

Første halvtag er på plads. Bemærk den tilmurede "dør"
Kaffepausen blev forlagt til haven. Vi mangler nu et havebord.
Der er boret 2 huller til udkørselssignalerne på Troldhede modulerne.
Signalerne i kraftig modlys. Armen for spor 1 skal dog justeres.
Skinnebussen holder ved Bindeballe Station.
Vi nåede det, der kan køres på alle DSB spor. Prøvetoget har været rundt på alle spor uden problemer.

Oprydning, tagplader, spær og halvtage.

Vi rydder op til den store guldmedalje. Retter fejl på huset. Fjerner ukrudt fra fliser og bede - heldigvis let i dag, da det har regnet i nat.
På  ringovnen er det stadigvæk produktion af spær der står for.
Traileren er læsset med affald.

Så skal der fjernes ukrudt.
Med en håndsav der er skåret over.

Klippes græs i anledning af det kommende besøg. Mulighed for at parkere i "haven".
Det er hurtigt klaret.
Hækken bliver også studset, selvom det kun er en måned siden den sidst blev klippet.
Vore gæster må virkelig være "nogen" når der skal smukkeseres så meget. Der må ikke være et græsstrå der står forkert. Heldigvis forsvarer huset sig. Det lader sig bare ikke rette ind på kommando. Så det bliver nok først næste gang alle sætningsrevner, frostsprængninger og andre småfejl er skjult bag et lag makeup. Men de værste skavanker ved taget (2 revner og en fyrværkeriskade) er klaret med en ny plade + stumper af den mindst medtagne af de gamle.
En plade der er itu.
Fjernes.
Den gamle plade tegnes af på en "ny".
Pladen skæres til.
Løftes på plads.
Skrues fast.

Og tilsidst rettes kanten til.
Arbejdet på ringovnen er ikke det mest fotogene. Der skal laves en mængde spær til halvtagene og der er flere helligdage der skal reddes med ny maling
Der mangler stadigvæk en pæn portion.

"Gavlspærret" til det ene halvtag skal lige tørre og males. Så kan det første halvtag komme på plads.
Tipvogne og kabelstrammere har fået en gang grunder.
Så er der snart 9 tipvogne klar til dåd.
Der skal dog laves en håndfuld EVP tipvogne, der skal hensættes i forfalden tilstand ved siden af banens maskindepot.
Auhagens lille tipvognstog er klar til dåd. Men hjulene skal nok monteres først.

Stationsuret får plads ved siden af Troldhede Station.
Det er næsten for meget af det gode. Så ryddeligt har der aldrig før været.