Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Til teltsalg hos Lekbo.

Vi var 3 morgenfriske gutter der mødte op ved klubhuset kl.8.30 for at tage til Lekbos "Kæmpe Sommersalg".
Vi parkerede 3 min. for tidligt og nåede derfor indenfor inden det blev alt for overfyldt af forventningsfulde købere og osere. Lekbo havde, som det også har været tilfældet de tidligere år, stabler med især Heljan og Hobbytrade/F 2010 materiel til tilbudspris.
Jan og Flemming blev kun fristet af Witzels lazerskårne byggesæt og værktøj. Vi købte også to sporskifter til "genvejen". Per derimod kom hjem med en moderne MZ og 2 personvogne.
Det er altid hyggeligt at deltage i modeltogs arrangementer. Selv når der som her, kun er tale om salg og pølsesnak. Man møder nemlig mange bekendte fra andre steder i landet.
Vi fik bl.a. en god snak med Søren fra Skanderborgklubben. Vi skal snart på besøg. Da de igen har fået lavet dele af banen køreklar og præsentabel. Det er længe siden vi var på besøg - nemlig lige før oversvømmelsen.
De to telte med gode tilbud var tætpakkede allerede fra morgenstunden.

Men det var alligevel muligt at få sig en snak med Finn.
Witzel har efterhånden et pænt sortiment i H0 og N.
Han havde også et ganske pænt salg. Især kærrer, postkasser og værktøj så ud til at være storsælgere.
Inde i butikken var der kommet en "ny" bestyrer.

Her var der også flere fristende tilbud.
I teltet stod folk i kø for at se tilbudsvarerne.
Der var også lidt brugt spor 1 materiel.
"VIP" teltet var godt besøgt, selvom der nok ikke var nogen der opfyldte kriterierne.
På turen tilbage til Krusbjerg var vi lige et smut inde Hos Dortea i Give. Her fik vi vendt verdenssituationen, kaprede et nyt medlem og købt lidt Noch.

Genvej, teglværk og strømforsyning.

Per er ved at installere en 9 volt strømforsyning til Cobalt drevene på Grindsted Station. Samtidig justerer han de drev der der drillede under weekendens kørsel i den nye landsforening "Dansk H0-Modul Samkørsel".
Vi manglede også en køremulighed i Herning enden af Troldhede station. Derfor bliver der lavet en forbindelse, således at vi kan køre fra Troldhede udenom kælderen og ind i Grindsted ad Koldingsporet.
Arbejdet med ringovnen skrider også stille og roligt fremad. Der bliver produceret flere tagpapbaner, malet med "bornholmskrødt" og lavet halvtag.
Per lodder den nye strømforsyning fast i kontrolpulten.
Klubbens elektrikere fejlfinder på Troldhede station.
Ledningerne til drev nr.13 (skifte nr.201) loddes fast.

Første spær holdes i position medens limen tørrer.
Endespæret males "bornholmskrød".
Vi lever vel i Storm.P.s fædreland.
De første spær skal limes fast, før resten af halvtaget kan komme på plads.
Limen skal tørre. Den tilmurede port mangler.

Der skæres hul, for at komme ned til skinnerne.
Det nye sporskiftes placering.

Hvad der gemte sig i pakken.

Hejlesen medbragte en pakke med et par vogne og et sæt rutebiler til vores samkørsel i Dansk H0-Modul Samkørsel. Vejle rutebilen blev straks pakket ud og anbragt på anlægget. Den skal nok senere "Fallerfiseres" så den kan befare vejene bag Bindeballe Station.
Vejen er smal, så den nye rutebil kommer ikke forbi den prustende goggomobil.
Det går noget bedre på hovedvejen, gasmanden og rutebilen kommer fint forbi hinanden. Det er dog ret risikabelt uden sikkerhedshegn.

Bornholmerrødt og halvtag.

Flemming løb tør for brugbar svenskrødt da overbygningen blev malet. Det første halvtag er derfor malet i en nuance der er lidt for brun.
Desværre havde den lokale malermester ikke en rest svenskrød træbeskyttelse tilbage. Men kun bornholmskrød, så nu bliver det andet halvtag en anelse for rød. Men det er vel meget realistisk, da halvtagene og overbygningen ikke nødvendigvis er bygget samtidigt.
Der blev også lavet flere spær og "endespærret" blev beklædt med 1 på 2 brædder. På morgendagens klubaften burde halvtag nr.2 blive færdig.
Spær - mange spær.
I forgrunden den "afdøde" svenskrøde træbeskyttelse. Honningdåsen indeholder lidt bornholmskrødt.

Flere spær.

Gårsdagens klubaften blev brugt til hygge, kørsel på anlægget og tjek af enkelte drev. Så Flemming fik ikke lavet alle spær færdige til det andet halvtag.
Han smuttede derfor forbi klubhuset for at lave dem færdige.
Flere spær ! Med brædder der er meget forskellige.

Fejlretning på anlægget, spær og hygge.

Jan retter fejl på anlægget, der er flere drev der drillede i weekenden. Flemming arbejder med det andet halvtag på ringovnen. Samtidig er der gang i biblioteket, gamle nr. af lokomotivet bliver studeret og diskutteret.
Der fortinnes ledninger. Det er lettere at gøre på forhånd, inden der skal kravles under anlægget.
Drevet med den hængende kontakt tjekkes - repareres.
Teglværket skrider langsomt fremad.
Autotog. Vogne fra Exact-train.
Der mangler virkelig en stor håndfuld Käfere.
Morten med Funderbroens Gitterspænd. Desværre vrider de, så Morten vil bygge dem i messing i stedet.
.

Stern og udhængsbrædder samt lister til spær.

Da vi som bekendt havde besøg udefra i weekenden, fik formanden og kassereren ikke tid til hus og ringovn. Da vi begge igen er arbejdsramte, fik vi kun tid til et par arbejdstimer her sidst på eftermiddagen.
Jan gik igang med at brække stern- og udhængsbrædder ned på husets bagside. Medens Flemming fik ryddet/vasket lidt op efter weekenden og savet lister til spær.
Udhængsbrædderne brækkes ned.

Hvor bredt skal det nye stk. eternit være.
Opvasken skal også klares.

Vores normale listebutik holder sommerferie indtil d.5/9 kl.15.00. Det har Flemming ikke tålmodighed til at vente på. Derfor besluttede han sig til at lave sin egen produktion.
Produktion af lister til H0 spær:
Rundsavens klinge skrues ned så den stikker 2,06 mm op. Den går lige gennem 1 lag karton og næsten gennem fineren. 
Der saves i sandwichen. 
Resultatet: lister der er 1,5 mm brede. Nu kan der igen produceres spær.

Vi kører videre.

I dag fortsætter vi kørslen. Det er lettere at komme til når vi kun er 4 personer. Men der kører stadigvæk store udenlandske/østdanske tog rundt på banen.
Hvor kører jeg nu hen ?
Tysk persontog på udflugt i det vestjyske.
Særsyn i Ansager !
Er der plads i Grindsted.

Der hentes nyt materiel.
Ned med Østersøekspressen - op med Neptun
Epoke problemer.
Autotransport før og "nu".
Farligt møde !

Der pakkes, så det varer ikke længe før alt er som det plejer - Epoke 3 brunt i alle afskygninger .

I weekendens løb har der kørt 19 udenbys togstammer sammen med SVJMJKs 10. Vi har haft besøg af APO lyn, Østersøekspres, Neptun, samt Norske, Polske, Tyske og Hollandske tog. Så der har været stor afveksling fra vores epoke 3 (2b og 4a) DSB og privatbane materiel.
Vi kunne godt have været lidt flere - både "kørere" og tilskuere, men tidspunktet -sommerferie- betød desværre, at der var afbud fra nogle stykker af de indbudte. Med hensyn til tilskuere er det jo begrænset hvor mange der er plads til når der køres. Vi var nok lidt sent ude med den type invitationer, så det var kun V.Hejlesen og M.Nielsen fra Vejle der kunne komme.
Alt i alt en hyggelig weekend, hvor der har været mulighed for at køre med lange tog, diskutere verdenssituationen og vise egne kreationer frem.
Vi kunne blandt meget andet beundre nedenstående MT og MV.
MT 105.
MV ?