Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Finish og isolering.

Jan er igang med den sidste finish ved skabene. Han fylder revner og huller ud med spånplade og filler. Hullet mellem skabenes overside og loftet bliver også dækket, så vi ikke fristes til at anbringe al mulig ragelse deroppe.
Vi har også købt mere glasuld, - sådan en pakke fylder godt op i en lille Fiesta - så den sidste skråvæg kan få et lag isolering.
Jan tilpasser et stykke spånplade, så det dækker hullet over et par af skabene.
Hullet mellem skabene og væggen skal også lukkes.
.

Stakroge Station, oprydning og værksted.

Efter formandens og kassererens tur til Hobbymessen i Valby, er vi gået igang med nye bygninger til Stakrogemodulerne. Per måler stationsbygningen op medens Flemming arbejder med pakhuset.
Der bliver også arbejdet i værkstedet. Formanden har travlt med at rette overskabene til og skrue de sidste skruer i. Når han er færdig med det, kan lågerne sættes i. Medens han har skruemaskinen og spartelmassen (lim) fremme bliver bordpladerne også skruet/limet fast.
Der er også en sokkel til yderligere 3 skabe der skal laves.
Skabet er i vatter og skrues endeligt fast.
Modellen måles op - og der tegnes en ny tegning af stationen.
.

Overskabe og oprydning.

De 10 små overskabe er hængt op. Vi har også fået ryddet  ud i overflødige skabe og bordplader. Sidstnævnte blev ganske brutalt savet i  5 stykker, så de kunne bæres ned ad trappen uden besvær. Derudover har vi sorteret resterne fra ombygningen i brændbart, metal, plast og andet, så vi kan slippe af med det på genbrugspladsen. Støvsugeren har også haft travlt, så vi er klar til næste omgang sokler/skabe m.m.
Jan monterer det sidste overskab over arbejdsbordet.
Og sådan ser det ud i den anden ende af værkstedet.
.

Arbejdsborde, sprøjteboks og flere skabe.

Det lykkedes med møje og besvær, at bakse 2 bordplader + en gavlplade på 2,75 m op i værkstedet. Sidstnævnte skal ende med at blive vores nye sprøjtekabine. Det er smart, at vi har et gavlvindue der med lidt god vilje og en masse drejen kan fungere som losselem. Der er dog et men - det gælder om at få vendt pladerne rigtigt inden de kommer op, for der er ikke plads i værkstedet til at vende dem 180 grader.
Og så er der lige 10 overskabe + et specialskab + 5 - 6 større skabe der skal bæres op - sidstnævnte står dog ikke og fylder entré og gang nedenunder, da vi endnu ikke ved hvor meget plads de kan besætte når sprøjtekabinen og specialskabet er sat op i gavlen.
Jan gør bordpladen klar til opsætning.
Arbejdsbordet i gavlen er på plads.
Her er det en fordel med lange negle og tålmodighed. Flemming fjerner beskyttelsesfolien fra arbejdsbordet.
Jan limer bordpladen fast med fugemasse.
10 "små" overskabe der lige skal bæres op !
Men op kom de trods alt. Det giver god motion med al den renden op og ned ad trappen.

2,75 m skabsgavl - lidt kringlet at få ind af vinduet.
Den plade kom hurtigt på plads.
Soklen saves til, så den følger bølgerne i gulvet.

Sokkel til 3 skabe og i gavlen sprøjteboksen
Specialskabet og et lille skuffedarie er henholdsvis side og bund i sprøjtekabinen.

Specialskabet, hvor hylderne åbnes fra siden. Der kan være mange dåser maling til sprøjtepistolerne.

Hobbymessen set fra en udstillers synspunkt.

Det største ankepunkt ved hobbymessen set her fra det vestjyske er afstanden. Diesel (gl. varevogn) til 600km  + bropenge er en ganske pæn ekstraudgift oven i de sædvanlige udgifter til en udstilling.

Da vi ankom til hallen efter 3½ timers kørsel, gik det meget hurtigt med at stille SVJMJKs moduler op og slutte dem til MJK Stationsbyens udstillingsmoduler. De første prøvekørsler gik fint, men da vi fik sluttet SVJMJKs 10 år gamle vendesløjfe til modulerne gik det ikke. KORTSLUTNING !!! Frem med målegrejet - problemet lå i hjertestykkets nabolag - vi havde glemt, at klippe de to små "lus" over, der forbinder tungerne med skinnerne modsat hjertestykket. Så vi måtte save skinnerne over for at klare problemet. Herefter var der lige tid til et par prøveture inden vi blev smidt ud af hallen.
Vi tog hen til MJK Stationsbyens lokaler i Avedøre, hvor vi hyggede os sammen med flere af klubbens medlemmer.
Det er sjovt og lærerigt, at se et klubanlæg, der ikke er gjort klar til Åbent Hus/jubilæum/besøg fra en anden klub/køreaften. Pludselig står man foran en mærkelig ting - hvad skal den bruges til ? Når forklaringen følger, har man måske fået en god idé til løsning af en tilsvarende opgave hjemme i klubben.
Det strømmede ind med "gæster" lige fra kl.10.00 da portene åbnedes. Som det ses var der mange der kiggede på vores videoer hjemme fra klubben. Det var især førerrumsoptagelserne der affødte kommentarer men også vore prøvekørsler med E og S maskiner foran 3 - 4 meter lange godstog. Ellers gik dagen med en masse kørsel - det er forbavsende så meget gods der skal transporteres mellem Stakroge og Jyderup. Selv en meget kort "lang" landstation som Stakroge har mange, gode og interessante rangermuligheder. Der er faktisk lidt af et puslespil, at få den hvide vogn ind til kartoffelcentralen når der holder en eller flere vogne i læssesporet.
Der blev selvfølgelig også tid til at spotte og fotografere McK/Decas og Heljans kommende nyheder.
Men de mange tilskuere, bevirkede at det ikke alene var lokomotivførerne der havde travlt på vores stand. Der var også mange der gerne ville vide hvordan vi limede ballast/ såede græs/ lyddæmpede modulerne/ fik tid til at bygge klubbens værksted om og meget mere. Derfor blev der desværre ikke tid til at "studere" de forskellige udstillingsanlæg.
Jeg fik dog fotograferet stort set alle stande,både forhandlere og udstillere.
I modsætning til DMJUs udstillinger var der mange andre "Hobbies" repræsenteret. se.link. Så man kunne risikere et møde med en lastbilkonvoj, når man drejede om et hjørne.
Plastbyggerne havde lavet små dioramaer og store kampvogne.
Der var selvfølgelig også skibsbyggere, disse havde dog ikke et stort bassin som det er kutyme på de tyske udstillinger.
Selvom der var mange flotte fartøjer, var det alligevel Chr.IV.s mastekran der imponerede.
Nu var der efterhånden gået 8 timer - det kan mærkes i benene - og lørdagens udstilling sluttede. Efter en lang dag, hvor der kun blev tid til en fransk hotdog og et par æbler tog vi på kinisisk restaurant. Det kan anbefales (Restaurant ved Hillerød torv) 26 retters kinesisk buffet for 129,-. Desværre nåede jeg kun at smage på 21 retter. Selvom tallerkenen blev fyldt til randen 3 gange.
Da vi havde spist kørte vi til Avedøre hvor vi igen havde en hyggelig aften.
Søndag kom vi i sidste øjeblik til hallen, da vores morgenmad sammen med et par af Stationsbyens medlemmer trak ud.
Dagen forløb stort set ligesom lørdagen, men jeg fik lavet et par videoer fra vores samkørsel.


samt af et par af de andre udstillingsanlæg.


Men så var en god og udbytterig udstilling også færdig.
Vi fik pakket sammen i en fart - sagt farvel til MJK Stationsbyens medlemmer - og drog mod vest. Lidt før 20.00 holdt vi udenfor klubhuset - det stod der stadigvæk selvom vi ikke fik bygget værksted i denne week-end. Men vi vender frygteligt tilbage i morgen.
m.v.h
Flemming Ormstrup
p.s. jeg købte Fleischmanns specialvognssæt, 2 Hack Brücken og Auhagens Feldbahnset + 9 tipvogne.