Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

Reception på Grindsted Banegård.

Der har været reception på Grindsted Banegård i anledning af udgivelsen af bogen om Grindsted og banerne der strålede ud fra byen "Hedens dronning - En antologi om jernbanerne i Grindsted". Da der hidtil kun er kommet bøger om VVGJ (Vandelbanen) og TKVJ (Troldhedebanen), har en bog om banegården og præriebanen (DSB) samt VaGJ (Den stille bane) været ventet med spænding.
De to forfattere fortæller om tilblivelsen af bogen.
Martin Wilde. Togfløjtens redaktør. 
Ole Lenarth Nielsen. Fortæller om tilblivelsen af antologien om Jernbanerne i Grindsted .
Poul Andersen tidligere motorfører på VaGJ (indlæg om Varde - Grindsted) og Vigand Rasmussen forfatter til bla. Vandelbanebogen.
Bog: Jernbanerne omkring Grindsted. Artikel i Ansager Ugeavis.
KLKs bogliste. Omtale af bogen og læseprøver.

Det sidste tapet - næsten!!

Kassereren / fotografen har været fraværende i dag. Der var reception på Grindsted Banegård i anledning af udgivelsen af bogen om Grindsted og banerne der strålede ud fra byen "Hedens dronning - En antologi om jernbanerne i Grindsted" . Da der hidtil kun er kommet bøger om VVGJ (Vandelbanen) og TKVJ (Troldhedebanen), har en bog om banegården og præriebanen (DSB) samt VaGJ (Den stille bane) været ventet med spænding. 
Som sædvanligt, kan der ved selv korte fravær fra klubhuset ske meget i værkstedet.
Tapetseringen er næsten færdig og det sidste lille hul ind til glasulden er dækket.
Det varer ikke ret længe før vi kan gå igang med Stakrogemodulerne. Men bordet skal lige have rigtige bordben, der skal installeres lys, vindueskarm, laminatgulv og som prikken over i'et pyntelister.


Her mangler der desuden lidt tapet over skabene.
Et meget vigtigt hul. Men hvad skal det bruges til ???
Her mangler der både tapet, oprydning og en elektriker. Men hullet er dækket !

Tapet i lange baner og Stakroge Station.

Tapetseringen skrider planmæssigt fremad. Efter en gang forankringsgrunder - tapetet skal helst blive hængende - bliver de forskårne tapetstykker nu klistret op. Det hjælper på helhedsudtrykket og lokalet virker meget større når det hele lysnes med hvide vægge.
Der er smurt forankringsgrunder på skråvæggen.
Strækøvelse !
Tapetet bankes på plads.
Så er skråvæggen  næsten dækket. Behageligt for fotografen, når arbejdet kan klares uden at rejse sig fra stolen.
Det gælder også denne væg.
Hurrah ! Der kan igen fotograferes uden blits. Jan måler op til den sidste strimmel tapet ved den her væg.
Medens Jan har haft gang i klisteret, Flemming har lavet kaffe og fotograferet har Per tegnet Stakroge Station færdig. Så vi skal snart igang med byggeriet, men det hele forsinkes nok af vores månedlige køreaften torsdag d.27.

Klargøring til torsdag.

Der er ryddet op - værktøj og byggematerialer er flyttet til mere blivende pladser. 1½ rulle tapet er skåret til så det "bare" skal klistres på væggene. Gulvet er støvsuget og der er kun lidt pap der skal findes en plads til. I morgen burde vi blive færdige med tapetet - så mangler der "kun" lidt el-arbejde, vindueskarme, maling samt gulvet.
Sådan en gang hvidt tapet får rummet til at virke større - det havde nok været lettere at male radiatoren før den blev sat op. Kilen over skabene skal selvfølgelig også tapetseres.
Tapetstykkerne der skal dække mellemrummet mellem bordpladen og overskabene ligger klar.
Medens rullerne ovenpå skabene er til skråvæggene, frontispicen og de andre tapetløse områder.

Støvet lægger sig og vi arbejder videre !

Efter en grundig gang støvsugning blev filleren jævnet vha. rystepudseren. Derefter skulle det sidste hul stoppes. Så blev der strøget forankringsgrunder på. Tilsidst skulle tapetseringen gå igang. Så nu lugter hele hytten af klister.
Det sidste hul lappes.
Der måles op.
Tapetet rives af i den rigtige størrelse.
Limen fordeles.

Tapetet sættes op.
Så mangler der ikke ret meget.

Spor 1 Messen.

Messen foregik som sædvanligt i Rolfhallen på Midtfyn. Så Jan og Flemming havde igen en lang køretur før vi nåede frem.
Vel inde i hallen blev vi mødt af noget af et syn. En række moduler med 3 tyske militærtog (WW2)- imponerende, når det er spor 1. Desværre stod modulerne i et lokale med elendigt lys, så de camouflagemalede køretøjer og soldater var meget vanskelige at se ordentligt.

Billeder fra messen. link.
Der var virkeligt gjort noget ud af  soldater, køretøjer og togstammer.
Uden mad og drikke !!!
I dette rum befandt der sig også en del forhandlere bla. MM-modeller og Beto Hobby.
Det næsterum var meget bedre belyst - her stod Kim Tikøb, Epoke Per og Danske Locksounds.
Hvis man vil køre dansk i Spor 1, er det Kim Tikøb der har modellerne. Enormt flotte, men kræver en stor tegnebog.
Sådanne køretøjer savner vi i H0.
Epoke Per havde medbragt et udvalg af sine husbyggesæt i Spor 1
Men selvfølgelig også en masse i H0
Inde i hallen var der en nordmand der solgte byggesæt og færdige vogne i Spor 1. Det var især ældre danske (Q & P), norske og tyske vogne.
Han havde også en Sputnik fra HFHJ.
En Spor 1 Messe kræver næsten at Felderbahnen er tilstede.
Spor 1 Fyn. Her er det tyske i højsædet.
Spor 1 Trekanten har danske stationer og kører en blanding af dansk og tysk.
Stensgaard Station (Odense, Nr.Broby.Fåborg) Jørgen har selv tegnet den, så Epoke Per kunne skære den ud.
Der er selvfølgelig "indmad" når der bygges til Spor 1.
Tapet, åbne og lukkede døre. Men der mangler nu lidt møbler !
Jørgen (til højre) viser sine billeder af Stensgaard Station frem.
Og Asmark patinerede - lokomotivet i forgrunden tog 7 timer !
Der var selvfølgelig også Poulsberg.
Det Norske anlæg - flot og gennemført.
Han mangler held, ingen fangst selvom han har forsøgt i mindst 2 år.
Her er der kælet lidt for detaljerne.
Ikke lige skibet man normalt forbinder til det navn.