Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

G/Gs vognene fra McK.

G/Gs serie 1. Med oprindeligt litra G. Bemærk de store gammeldags trin og "færgeøjer" ikke kroge.
G/Gs serie 1: Blev leveret  i perioden 1954-57. Der blev bygget 875 vogne, de blev oprindeligt litreret G.
Vogne havde skruebremse placeret på en bremseplatform. Skydedøre fik en fri døråbning på 1.800 mm. Der var et meget bredt trin under skydedøren, der var anbragt asymetrisk i forhold til dørene.
Vognene blev allesammen EUROP-mærkede i kortere eller længere perioder.

G/Gs serie 1. med EUROP litrering G.



Modellerne er tro mod forbilledet. De kører fantastisk godt - begynder at rulle hvis de placeres på skinner der hælder en lille smule. Bygget i plastik med påsatte detaljer i plast eller metal. Bunden er metalstøbt, men akselgaflerne er støbt i plast. 



Gs serie 2. Med centreret trin under døren. Små metaltrin under bremseplatformen og færgekroge.


Gs serie 2: Blev leveret i perioden 1959-64. Der blev bygget 2000 eksemplarer, så mere end halvdelen af Gs-vognene var fra denne serie.
Vognene havde skruebremse placeret på en bremseplatform 
i lighed med serie 1-vognene, men havde fået bredere døre med en fri åbning på 2.000 mm.

Gs serie 2.  Med EUROP litrering Gs.

Modellerne er tro mod forbilledet. De kører fantastisk godt (gælder ikke alle vogne, da 0401 - 0404 er leveret med hjul hvis pinoler er for spidse og ru) begynder at rulle hvis de placeres på skinner der hælder en lille smule. Bygget i plastik med påsatte detaljer i plast eller metal. Bunden er metalstøbt, men akselgaflerne er støbt i plast. 


Gs serie 3: ligner serie 2 men er uden bremseplatform. Vognene leveredes i 1965 - 66. 

Sidste køreaften inden Køreweekend.

Sidste chance for at få afprøvet alle sporkombinationer på de store stationer og i kælderen. Vi kører med mange forskellige tog. Det er dog hovedsageligt DSB og privatbane materiel fra epoke III. Der er dog en enkelt farisær der blander sig, nemlig VLTJ 15.
Hvidt tog i Tistrup - flere forskellige vogntyper havde nok været mere realistisk.
Bliktog på skinnerne.
Den hjemmelavede MO på vej gennem Varde station.
Bliktoget er fra dengang - før Heljan, Hobbytrade m.m. Så MO og Cps er bygget af dåseblik + enkelte løsdele fra "På Sporet"
Der mangler lidt detaljer på undervognene.
Forkert epoke og baneforvaltning.
MH + GS vogne (McK)
MX med persontog

En speciel klubaftens indhold.

Umalet håndkontrolholder
Jan er gået i dekorationmode, ikke på anlægget men på vægge, baldakiner og andre bare flader. Alt (vi har for meget skrammel) hvad vi har af oliesprøjter, destinationskilte, stationinventar (altså det der kan hænge på en væg), nummerplader m.m. kommer op på en krog, hvis der er en ledig plads.
Og så har han også brugt et par timer på at lave håndkontrolholdere til alle stationer.
Det er også blevet sommerferie, vi er kun 2 tilstede på denne klubaften.
Flemming har tilbragt tiden med at tømme skraldespande, brygge kaffe, skrive indlæg på bloggen, fotografere Jans dekorationer og sidst men ikke mindst gå i vejen.
Alene til Grindsted Station er der lavet 5 håndkontrolholdere.



Der mangler en MO bag overgangpladen.
Den station har vi ikke på anlægget.
Den er der slet ikke plads til.
Slutsignal.
Særtog følger.
Ma lyntoget - destinationsskilt.
Det er som bekendt Varde der er endestation på Den Jydske Sydbane.
DSB Rutebil.
Signalmeldere fra Bramminge.
Oliesprøjte.
Jan hænger en messingoverhøjdemåler op. Stationuret fungerer, men vi mangler 48 volt = for at få den til at holde tiden.

Jørgens nyanlagte havebane.

Jørgen har godt nok haft sin H0 bane stående i arbejdsværelset, men der er gået over et år siden sidste kørsel på H0 anlægget. Han meldte sig nemlig ind i Spor1Trekanten, da lysten til et haveanlæg igen greb ham. Selvom han bruger mange timer med 1:1 materiel i SFvJ (Hjemmeside), blev fristelsen for stor da han fik et godt tilbud på et startsæt i spor 1. Der gik dog et par år hvor H0 anlægget stadig blev opdateret med nye detaljer, før interessen for den nye størrelse - han har haft gang i flere byggeprojekter b.la DSB's store træsneplove fra epoke II og III, G-maskine samt flere bygninger.
Stensgaard Station
Med indretning og lys.

Jørgen har selvfølgelig også bygget pakhuset.
Den flotte sneplov - bemaling og litreringer er på vej.

G-maskinens tender.

Vi piller Jørgens anlæg ned.

Jan og Flemming har lige været på Fyn for at demontere Jørgens H0 anlæg. Vel ankommet, startede vi med morgenmad, derefter var vi ude for at beundre Jørgens nye haveanlæg -spor 1- selvom det regnede kunne det lille tog køre hele banen rundt.
Der skal selvfølgelig lidt materiel på banen.
Lidt vand fra oven kunne ikke stoppe det lille tog.
Jan og Jørgen beundrer det lille anlæg.
Efter dette afbræk gik vi over til det mere alvorlige, adskillelse af H0 anlægget. Efter et par timers arbejde med skruemaskine, brækjern, bidetang, saks og en hel masse lirkeri, maseri og vrideri, fik vi til sidst skilt anlægget i 2 mindre stykker og to store plader - den længste 4 meter lang.
Et sidste farvel før anlægget bliver skilt ad.
Børnesikringen skrues af.
Jan fjerner skruer.
Nu er der kun den 4 meter lange station tilbage.
Det sidste modul er på vej ud af vinduet.
Bilen er ikke lang nok.
Heldigvis er de to små "moduler" til at få pakket i bilen.
Enden af det lange modul pakkes ind i plast.
Så er anlægget pillet ned.
Til sidst blev ruden monteret igen.
Efter en god frokost gik turen tilbage til Krusbjerg.
Se banen da den fungerede.