Hvad laver vi på vore klubaftener. Se Aktivitetsplan.

"Børneværelsesanlægget" - første bygning er færdig og på plads.

Remisen er færdigbygget, de sidste detaljer er limet på. Den er anbragt på sin blivende plads sammen med vandkranen.
Remisen er prøveopstillet ovenpå fineren der udligner C-skinnernes højde.
Nedløbsrørene klippes fri af rammen.
Så er der nedløbsrør på den ene side af remisen.
Udluftningsventilerne er samlet.
Og limet fast.
Den færdige remise - byggesættene repræsenterer mulige bygninger på Remisevej - vejen hvor banens arbejdere slog sig ned i jernbanens barndom i 1870erne.



Bindeballe Station.

Da VVGJ er en meget lille privatbane på klubbens anlæg bliver der kun plads til en lille station udover de anlæg der befinder sig på Grindsted Station.
Bindeballe Station blev valgt pga. de velbevarede og enkle bygninger og tegningerne (vi har dem i klubbens tegningsarkiv). Vi har også fotograferet bygningerne fra alle vinkler.
Byggeriet er lige startet, tegning og foto's er fundet frem.

Der anvendes en kraftig stållineal til at skære efter.
Det er vigtigt at bruge de rigtige mål.
Hovedbygningen er ikke særlig stor.
Hoved og toiletbygning.
Witzels flotte modeller - er bestilt - desværre kun en prototype !
Det er pakhuset selvfølgelig også.

Børneværelsesanlæggets remise er klar til opstilling.

Bygning af remisen er ikke helt let. Bindingsværket har drillet en smule, så der er kommet lim et par uønskede steder.
Der er fremstillet en mere permanent bund til remisen. Og gulvet er limet sammen, så det skal skydes ind langs C-skinnen.
Væggene har , efter limning af bindingsværk. fået smurt et tykt lag "Rå Sienna"(Winsor & Newton Acryllic Colour) hen over sig. Efter et par minutter er malingen fjernet igen med et stykke køkkenrulle. Dette skal gerne give lidt spil i murstenene og fjerne glansen i limklatterne,
Remisens dele er klar til limning.
Så kom der "Rå Sienna" på.
Gavlstykkerne får fjernet malingen igen.
Klar til vinduer og den endelige samling.
Vinduerne er limet fast - en dråbe lim i hjørnerne og porten er også sat i.

Remisen afventer kun tagudluftning og nedløbsrør - FÆRDIG !!!
.

"Børneværelsesanlægget" - Remisen og Stationsbygningen.

Flemming er fortsat bearbejdningen af bygningerne til den store station på børneværelsesanlægget. I mandags var det remisen der blev vasket og tørbruschet - nu er den så klar til at blive samlet.
I dag er det hovedbygningen der står for tur. De enkelte trin i processen ses af billederne.
Alle dele til hovedbygningen incl. en skovl, greb og trillebør er tilstede.
De enkelte dele klippes eller skæres fri af støberammen.

Og tørres over med en terpentinvædet klud.

Hovedbygningen skal lige patineres - ellers er den klar til at samle.
Efter forlægning til Skjern, blev det remisen og vandkranen der kom i centrum. Det viser sig at remisen skal hæves 6 mm for at få gulvet til at flugte skinnerne. Der blev så fremstillet en foreløbig løsning, men samlingen af remisen blev udskudt til torsdag.
I stedet blev vandkranen fordansket og samlet - den kan drejes ind over vandtragten på damplokomotiverne og drejes tilbage over risten når den ikke er i brug.
Vandkranens dele skæres fri af støberammen.
Delene er lige til at skubbe sammen uden brug af lim.
Lokomotivet mangler en vandtragt - lem. Der er kun brugt lim 3 steder på vandkranen - den meget tyske lygte er fjernet.
Vha. 6 mm tykt krydsfiner er remisens bund kommet i niveau med skinnerne.
Da der ikke blev lavet en permanent løsning på remisens højdeproblem, blev det istedet taget der blev bygget færdigt.
Tagrenderne limes fast.
Tagrytteren skubbes sammen, før den limes på fundamentet.
Så mangler der lige taget samt to udluftningsventiler.
Resten af småtingene på taget kom også på plads, men resten af remisen bliver først bygget næste gang.
De 2 første huse på "Remisevej" kunne f.eks blive disse Fallerhuse - ligner 1870'er byggeri fra Danmark.

Sportavle til Troldhede. 8. og sidste del.

Så fik Jan og Per lavet sportavlen færdig. Der er mange ledninger der skal loddes på sådan en tavle, men det lykkedes uden de store fejl.
Per lodder og Jan holder ledningen på plads.
Der er ikke slukket for strømmen medens der loddes - hurtigt at kontrollere om ledningen nu sidder rigtigt.
Til sidst bundtes alle ledninger. Ser pænere ud og muligheden for at en ledning ved et uheld sidder fast - bliver revet løs er mindre.
Den færdige sportavle !
Alle indlæg om sportavlen findes på link.

SMT - "børneværelsesanlæg"- den store station.

Flemming er begyndt på bygningerne til den store station. Valget faldt på Auhagens sæt Bahnhof Neukloster til den nette pris af 599,-. Det lyder umiddelbart som en dyr løsning. Men sættet indeholder foruden hovedbygningen - samme stil som flere danske stationer i perioden 1900 - 1920. Dog med en meget TYSK tilbygning - en remise i jernbanebindingsværk - kunne også være dansk - med vandkran, 4 bænke, 4 selvbyg træer, en lille pose "blomster" og en lille bygning der i en dansk sammenhæng passer bedre på en gård. Hvor den kunne indeholde: hønsehus, das, vaskerum, kul, værksted m.m.
Der er nok at arbejde med i sådan et sæt !
Remisen bliver den første bygning der samles. Den er nemlig enkel i sin opbygning og skal justeres efter skinnerne før den sættes op.
Klar til at bygge remise.
Så skal der limes og patineres.
Spærene klippes fra støberammen.
Alle delene tørres med en terpentinvædet klud.
Hvorefter de får en gang tørbrusch - mørk grå (snavs og sod)
.